Aiheet

keskiviikko 27. heinäkuuta 2016

Rovaniemi -Alta

Kohti pohjoista
Lauantaiaamulla matkamme jatkui Rovaniemeltä kohti pohjoista. Ajopäivän päätepiste ei vielä aamulla ollut selkeänä mielessä vaan päätimme ajaa ylöspäin niin kauan kun ajaminen tuntuu mukavalta. Reitti oli etukäteen suunniteltu Rovaniemeltä Kautokeinoon käyttäen jälleen pieniä teitä, mutta jälleen onnistuimme eksymään tältäkin reitiltä. Aiemmin arvostelin käyttämäämme TomTom Rider navigaattoria, mutta vika löytyikin navigaattorin ja penkin välistä. 

TomTom Rider 400
Suunnittelin reitin ilmaisella Tyre ohjelmalla, joka toimii niin, että syötät reitin aloitus- ja päätepisteet. Sen jälkeen voit lisätä välietappeja reittipisteiksi, joita käyttäen Tyre-ohjelma piirtää reitin Google maps tyyppiselle karttapohjalle. Reittipisteitä lisättäessä kannattaa aina tarkistaa, ettei ne asetu suunnitellun reitin sivuille sillä jos näin käy niin saatat luoda itsellesi U-käännöksen reitille. Kokemusta on tästäkin. Valmiin reitin pystyy ohjelmasta lähettämään navigaattoriin, mutta se siirtyy sinne nimenomaan reittipisteinä. Eli - kun reitin valitsee TomTomista niin laite kysyy millaisen reitin haluat suunnitella - lyhyin, nopein, mutkatie jne. Valinnasta riippuen TomTom saattaa päätyä aivan erilaiseen reitiin kuin minkä olit tehnyt ja nähnyt kartalla. Reittipisteitä siis kannattaa tehdä paljon sillä niillä varmistat kulkevasi koko matkan haluamiasi teitä eikä navigaattori pyydä sinua turhaan kääntymään pääteille. Samasta syystä Tyre ohjelmassa kannattaa AINA tarkistaa, että reittipisteet ovat jatkuvia (ei U-käännöksiä) jotta tiedät, että voit jatkaa ajamaasi tietä VAIKKA TomTom ehdottaisikin U-käännöstä.
Jos jätät jonkin reittipisteen käymättä niin sen voi kuitata käydyksi navigaattorista kunhan vain tiedät tarkkaan minkä pisteen kuittaat. Jos menee väärin niin taas on tiedossa aivan erilainen reitti määränpäähän. Reittipisteet siis kannattaa nimetä huolella jo sitä luodessa Tyre ohjelmassa. Käytä vaikka numeroita, jotta pysyt kartalla siitä missä ajat. Oletuksena ohjelma tarjoaa reittipisteelle aina merkitsemäsi reittipisteen osoitteen.


Seikkailu jatkuu
Niinkuin ylläolevasta tekstistä voi arvata niin missasimme yhden reittipisteen, jonka seurauksena ajoimme Rovaniemeltä päätietä aina Leville asti ja vasta sen jälkeen siirryimme pienemmille teille ja ajoimme niitä Ounasjokea seuraten aina Hettaan asti (tie 956). Päivä oli kuuma eikä edes ajoviima riittänyt meitä viilentämään vaikkei päällä ollut juuri muuta kuin ajopuku ja suojat.
Enontekiön Hetan jälkeen ennen Norjaan saapumista kävimme pulahtamassa järvessä erään leirintäalueen rannalla, koska kaikki vaatteemme olivat hiestä liimautuneet ihoon kiinni. Virkistäymisen voimalla jaksoimme jatkaa matkaamme eteenpäin Norjan puolelle Kautokeinoon.


Altan vanha postitie
Ajoimme Rovaniemeltä Kautokeinon kautta Altaan tarkoituksenamme ajaa Altan vanha postitie, joka toimii nykyään lähinnä kelkkareitin pohjana. Lyhyen matkan jälkeen pitkin postitietä kohtasimme joen, jonka ylitystä emme tohtineet yrittää reissun tässä vaiheessa. Joen leveys oli kymmenisen metriä ja syvyyttä puolisen metriä kivisellä pohjalla - pahimmillaan kaatuminen kaikkien tavaroiden kanssa veteen olisi lopettanut reissumme lyhyeen. Jotenkin jäi kuitenkin kutkuttamaan ajatus, josko yrittäisi postitien ajamista joku toinen kaunis kesä. Suosittelemme kuitenkin tuota yritystä varten valitsemaan päivän, jolloin ei ole +26C - saattaa tulla hiki puseroon tietä ajellessa.


Kohti Altaa
Ajatuksemme oli viettää yö teltassa ja pistäydyimme Norjan puolella tienvarrella oleville päällystämättömille levähdyspaikoille katsastamaan mahdollisia telttapaikkoja. Paikat oli selkeästi varattuina kalastajille, joita olikin koskien varrella paljon. Siellä sitten maastoajoa silmällä pitäen valittu matala BMW F700 GS ei sitten osoittautunutkaan riittävän matalaksi ja Sepi huomasi yhtäkkiä makaavansa maassa pyörän alla - molemmat säilyivät vahingoittumattomina, vain ylpeys sai pienen kolahduksen. Samalla pysähdyksellä myös unohdimme koko ajautksen telttamajoituksesta sinä päivänä, koska niitä oli niin paljon ettei kypärää tai hanskoja pystynyt riisumaan päältä - ihmettelen vain mitä myrkkyjä kalastajat käyttivät, kun niitä mäkäräiset eivät tuntuneet kiusaavan lainkaan.


Kypäräpuhelimet
Hieman ennen kuin pääsimme Altaan kypäristämme loppui akku. Käytämme Schuberth C3 PRO merkkisiä kypäriä joihin on asennettu siihen varta vasten suunniteltu handsfree kypäräpuhelimet (Cardo). Puhelimet toimivat hyvin, joskin välillä tuntuvat ilmeisesti ottavan muista laitteista häiriötä jonka takia puheyhteys välillä pätkii - puhelimet menevät ajokauden päätyttyä huoltoon. Pääsääntöisesti puhelimen akku kestää kokonaisen pitkän ajopäivän - varsinkin kun ajotaukojen tai hiljaisten hetkien ajaksi muistaa yhteyden katkaista. Meillä hiljaisia hetkiä ei tule, joten ajon aikana (ja toisinaan tauoillakin...) puhelimet ovat koko ajan yhdeydessä. Samalla setillä pystyy myös puhumaan puhelimessa, kuuntelemaan radiota tai musiikkia puhelimesta ja kuuntelemaan navigaattorin ohjeita JOS haluaa ja JOS navigaattori nyt on keskustelutuulella. Henkilökohtaisesti kyllästyimme navigaattorin antamiin verbaalisiin ohjeisiin alle 100 kilometrin ajon jälkeen. Toisaalta käyttämämme TomTom Rider 400 ei aina jaksanut myöskään neuvoa vaikka olisi pitänyt - näiden kahden laitteen välistä yhteysongelmaa emme kyenneet ja lopulta myöskään halunneet ratkaista.


Altan kanjoni
Altan selkeästi hienoin nähtävyys löytyy Kautokeinolta päin tulevan tien varrelta (tie 93) - äärettömän hienot kanjonit saivat meidät lähes sanattomiksi. Epäonneksemme GoPro kameraa ei oltu kuitenkaan vielä kytketty pyörään ja se upeus jäi ikuistamatta. Tuolta osuudelta tiessä ei ollut riittävää tilaa pysäköimiseen, joten emme voineet käyttää muutakaan tapaa tallentaa maisemaa.
Näillä paikkeilla saimme myös niskaamme virkistävän sateen kuuman päivän piristykseksi.

Camp Alta
Nojassa ennen jokaista kaupunkia on Info-taulu, johon on merkitty tärkeimmät kohteet kuten majoituspaikat. Sen ohjeen mukaan myös löysimme Altan camping alueen, josta Camp Alta tarjosi meille pienen mökin hintaan 700 NOK. Huone oli pieni mutta tuoksui puhtaalle (=pesuaineelle) ja siellä oli parisänky sekä sohva. Tärkeänä pidimme myös riittäävää sähköpistokkeiden määrää, jotta saimme kypärät, puhelimet, akkupankit yms ladattua. Jollakin ilveellä leirintäalueelta oli onnistuttu hävittämään kaikki mäkäräiset ja sääsket.







 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti